Graves Sjukdom - Min väg tillbaka

Jag är 36 år, sambo och mamma till två barn. Hade under en längre tid känt mig bara fel, men jag visste inte vad som var fel eller varför. Det var bara något fel. En dag i slutet av maj 2014 vaknade jag med dubbelseende, och där var karusellen igång. Knappt två veckor senare knaprade jag medicin eftersom det verkligen var något fel med mig - Graves Sjukdom (hypertyreos). Nu vill jag berätta om min väg tillbaka och gärna höra andras väg tillbaka.

Dag 8

Publicerad 2014-10-28 15:22:00 i Allmänt, Efter operationen,

Igår var jag ute och tog en promenad. Det gick väldigt bra. Det var inga problem att gå nedför trappan eller att använda skor med klack. Det börjar ju bli lite kallt ute och de enda höstskor jag har är med ganska hög klack... Men som sagt, det gick jättebra. Senare på eftermiddagen fick jag skynda mig iväg och hämta barn från fritids eftersom mannen fått oväntat förhinder. Även detta gick bra, men nu kändes det att jag var trött och det sträckte och spände i såret. Men, det går bättre och bättre.
 
Allt är ju inte bara skönt, härligt och bra. Hela dagen igår kändes det som att jag andades genom någon sorts filter samtidigt som någon höll en stav mot min hals och tryckte lätt. Jag tyckte också att jag darrade mer och det ville ju doktorn att jag skulle tala om. Så, jag ringde till avdelningen igen. Dels för att kolla om det var normalt att det kändes som att jag blev strypt men också darrningarna. Domningar och stick i armar kommer och går, men om det är kalkbrist så brukar det stabilisera sig efter två veckor. Om jag fattade alltihopa rätt. Fick prata med en sköterska som sa att det fortfarande kunde kännas konstigt på halsen eftersom det bara gått en vecka och det var skönt att höra, men det andra skulle jag behöva prata med en doktor om. Men doktorn som ringde upp mig förstod inte vad jag menade med att jag darrade, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller vem jag ska ringa för att få det utrett. Ska det vara så eller behöver jag ändra medicinen? Får klura på den. Gällande det andra så blir det en tablett kalcium om dagen och provtagning på måndag nästa vecka.
 
Såret känns bättre, även om det sticker, kliar och typ bränner. Ser fram emot att få ta av plåstret om några dagar och ersätta det med häfta/tejp. Får kolla vilken sort jag ska använda för det har jag ingen aning om.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Friska Virvelvinden (snart iallafall)

Jag är 36 år och bor i Västra Götaland. Bor ihop med min man och våra två pojkar, 8 och 9 år. Den 11 juni 2014 fick jag diagnosen Graves Sjukdom. Idag kämpar mig tillbaka till mig själv, min familj och mitt liv igen. En dag i taget, en kamp åt gången. Det räcker för mig.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela